Datum:

07.06.2011. 16:05

Autor:

Ina

Oznake:

, , ,

Statistika:

1 komentara 5642 pregleda

Akcize na gorivo u Srbiji su među najvećim u Evropi, a poslanici danas u Skupštini razmatraju njihovo dalje povećanje. Stručnjaci, međutim, procenjuju da bi država komotno mogla i da smanji akcize jer bi se tako povećala potrošnja goriva i u državnoj kasi bi se našlo isto novca.

Istraživanje Pressa pokazalo je da Srbija ima najveće akcize i poreze na gorivo na Balkanu. Zahvatanja su veća nego u Rumuniji, Bugarskoj, Makedoniji, Sloveniji, Hrvatskoj, Crnoj Gori, pa i Španiji, Austriji…

Ipak, Skupština Srbije počeće danas raspravu o Predlogu izmena Zakona o akcizama na naftne derivate, a po njegovom usvajanju očekuje se da benzin u Srbiji poskupi za 4,5 dinara, a dizel za dva dinara po litru.

Kasa bi bila puna

Prethodno je 19. maja vlada usvojila predlog izmena zakona kojim se ukidaju različite akcize na različite vrste goriva koje su uvedene od početka ove godine i uvode jedinstvene akcize za benzin i dizel goriva. Prema predlogu, za sve vrste motornih benzina ubuduće će važiti jedinstvena akciza od 49,5 dinara za litar, a za dizel goriva 37 dinara za litar.

Šta sve ulazi u cenu goriva  u Srbiji u dinarima

Proizvođačka cena    56,30
Akciza     49,50
Marža    5,00
Fond za vanredne situacije   0,63
Naknada za upis hemikalija   0,20
PDV    20,70
UKUPNO    132,33

* na primeru evropremijuma od 95 oktana

Poznavaoci tržišta, međutim, tvrde da bi država trebalo da smanji akcize na gorivo i izjednači ih sa onima u regionu. To bi, smatraju, dovelo do veće potrošnje goriva u Srbiji, pa bi se i državna kasa punila isto kao do sada, ali bi vozači kupovali jeftinije gorivo.

– Smanjenje cena svakako bi znatno povećalo prodaju. Naročito u sezoni godišnjih odmora. Jer oni koji, recimo, idu u Grčku ili Crnu Goru ne bi planirali da sa pola rezervoara odu do Makedonije ili BiH, pa da tamo natoče gorivo. Niti bi građani iz pograničnih delova zemlje prelazili granicu da toče benzin – objašnjava Ljubinko Savić, savetnik za naftu i gas u Privrednoj komori Srbije.

Predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih stanica Milan Rakić smatra da su nameti na gorivo u Srbiji previsoki u odnosu na cenu goriva na berzi.

– Berzanska cena goriva je oko 60 evrocenti, a otprilike toliko uzima i država na poreze i akcize. Znači, na litar goriva država naplati još litar. Čak i kada bi proizvođačka cena goriva bila samo dinar, građani bi ga na pumpi plaćali oko 60 dinara zbog državnih nameta – navodi Rakić.

Povraćaj PDV-a

Borisav Tatić iz Udruženja benzinskih stanica Srbije slaže se da su akcize previsoke. Takođe, predlaže da država uvede vraćanje PDV-a strancima koji kupuju gorivo u Srbiji.

– Veliki broj stranaca koji prolazi kroz našu zemlju uopšte ne kupuje gorivo ovde. Zato bi trebalo da vraćamo PDV svim vozilima iz inostranstva koja natoče gorivo kod nas. To se radi u Hrvatskoj, Mađarskoj, Rumuniji… Tako bi se potrošnja znatno povećala, a država bi naplatila bar akcizu – kaže Tatić.

Ekonomista Milan Kovačević kaže da bi akcize na gorivo mogle da se se smanje, a da se povećaju na neke druge proizvode.

– Mi imamo akcize na duvan, piće i gorivo. Slažem se da bi bilo bolje povećati akcize na cigarete, na primer, a smanjiti na gorivo. Ipak, ne možete preterati sa povećavanjem akciza na jednom proizvodu. U suštini, mi imamo preteranu potrošnju države i nema političke volje da se to smanji. Zato vlast povećava dažbine da bi to nadoknadila – kaže Kovačević.

Autor: Radovan Ž. Marković/Izvor: Press

1 komentar
  1. odlicno

    Ma zasto da smanje? Mogu jos da je podignu, odmah za 50 dinara po litri vise, pa bi mogli i da se hvale kako su vlada koja je postigla najvise za ekologiju zemlje jer bi se vozilo i zagadjivalo manje, zatim najvise za zdravlje nacije jer ljudi ne bi mogli ni da zaradjuju ni da se hrane, pa bi gladovali.

    E vi, strucnjaci, nista vi ne znate. Valjda Tadic i politicari znaju bolje 😉

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)