Datum:

01.02.2011. 10:10

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, , ,

Statistika:

0 komentara 5369 pregleda

Na platnom spisku će biti 2.433 radnika. Mašine vredne 400 miliona evra. I drugi model do kraja 2011.

U rekonstrukciju fabrike do sada smo uložili 150 miliona evra, i na tom poslu je angžovano oko 150 firmi i dobavljača iz Srbije. Brojni parametri ukazuju da je reč o velikom poslu – kao da se izgrađuje jedan potpuno novi grad, i to se sada vidi. Ali, najveći posao odvijao se proteklih nedelja na relaciji od Italije, preko Nemačke, pa sve do Japana, gde su „Fijatovi“ stručnjaci izabrali novu opremu za kragujevačku fabriku. Ovih dana potpisao sam ugovore o kupovini mašina za 400 miliona evra. Reč je o opremi koja predstavlja poslednju reč tehnike u svetskoj automobilskoj industriji.

Ovim rečima, za „Novosti“, Đovani de Filipis, čelnik kompanije „Fijat automobili Srbija“, objašnjava prve krupnije korake na izgradnji torinsko-srpske fabrike automobila i dodaje da će do kraja ove godine u fabriku biti uloženo 940 miliona evra.

Da li se sada sa sigurnošću može reći da će novi model automobila biti na tržištu krajem ove godine? Do sada je bilo najavljivano da će drugi model krenuti godinu nakon toga?

– U četvrtom kvartalu ove godine biće ponuđena oba modela (sa pet i sedam sedišta). Sigurni smo da će po kvalitetu i ceni biti konkurentni na svetskom tržištu u svojoj klasi. Računamo da ćemo odmah započeti izvoz 95 odsto proizvodnje.

Saznali smo da se u nekim pogonima kapaciteti projektuju za proizvodnju i do 500.000 vozila?

– Trenutni plan nam je da napravimo fabriku u kojoj će se proizvoditi 200.000 vozila. Ali, moram priznati da se fabrika projektuje tako da lako može da se prilagodi daleko većoj proizvodnji, od recimo 300.000 automobila godišnje – bez problema.

Šta se tačno trenutno radi u fabrici i koji prostor je prioritet u opremanju novim tehnologijama?

– Trenutno rekonstruišemo 400.000 kvadrata poslovnog prostora, što je zahtevan posao. U brojnim situacijama bilo je lakše izgraditi potpuno nove objekte. Hale su građene tokom pedesetih i sedamdesetih godina i treba ih prilagoditi najsavremenijem principu proizvodnje u svetu. Danas pravimo modernu fabriku, koja može da se takmiči s najsavremenijim fabrikama grupacije. A, jedan od prvih i skupljih poslova jeste rekonstrukcija „lakirnice“. Taj posao započećemo za tri meseca.

Kada će biti uposleni novi radnici?

– Iz meseca u mesec mi ćemo upošljavasti nove ljude, i do 2012. godine na platnom spisku će biti bar 2.433 radnika. I to ide svojim tokom. Nama je trenutno najveći problem kako da poboljšamo veštine i stručnost da bismo postigli standarde internacionalnog nivoa. Pre dve godine smo zatekli ljude voljne da rade, ali kod kojih je u tehničkom smislu primetan nivo stagnacije od dvadesetak godina. Organizujemo stručne treninge kako bismo to prevazišli i obučili ljude kao da taj period nikada nije ni postojao.

Trenutno na spisku imate 150 dobavljača iz Srbije. Ko su oni i šta rade?

– Pored izvođača radova, tu su i mnogobrojni dobavljači. Teško ih je sve nabrojati. Kada kažete da su nas srpske firme, recimo, snabdevale kontejnerima i paletama, stiče se utisak da to nisu veliki poslovi, ali reč je o višemilionskim ugovorima u evrima.

Kakva je situacija sa dobavljačima rezervnih delova i kada stižu vaši kooperanti?

– Ako realno pogledamo, do pre tri-četiri godine nije postojala nijedna srpska kompanija koja je mogla da se takmiči na internacionalnom nivou. Sada je situacija mnogo bolja. Većina njih će se priključiti kao dobavljači našim internacionalnim firmama koje će se do kraja godine graditi na prostoru kasarne u Grošnici. Ta lokacija nam odgovara, jer je na samo nekoliko stotina metara od fabričkog kruga. Taj „Suplijers park“ može da računa na početku sa šest-sedam firmi, kako italijanskih, tako i iz drugih zemalja.

„Punto“, izvoz i smanjene subvencije?

– Sa tim vozilom smo dostigli 30 odsto celokupne prodaje automobila u Srbiji. „Punto“ je i dalje najisplativije vozilo na tržištu. Ustalili smo izvoz na tržištu severne Afrike i istočne Evrope. Bitno nam je da širimo servisnu i prodajnu mrežu, koju ćemo koristiti i kod izvoza novih modela, počev od novog „Krajslerovog“ modela „frimont“.

– Nismo zabrinuti zbog smanjenih vladinih subvencija. Dogovorili smo se o smanjenju kamate za kredite na sedam godina – na 4,25 odsto. Pored toga, produžili smo garanciju sa dve na tri godine, i jedini u Srbiji nudimo „pomoć na putu“. Posle dve decenije, Srbija zahvaljujući tom modelu ponovo beleži nešto veći izvoz automobila, ali mi to tumačimo kao uvod u ono što će se dogoditi sa izvoznim bilansom Srbije zahvaljujući novim modelima.

Na sajmu u Beogradu

Na sledećem salonu automobila u Beogradu prvi put ćemo imati mogućnost da izložimo kompletan opseg programa koji nudimo – od najmanjeg „Fijatovog“ modela do džipa – kaže Đovani de Filipis.

– Hit će biti „lančija ipsilon“, „fijat 500“, sa potpuno novim motorom, novi „grand čiroki“ i „đulijeta“, sa novim motorom od 140 konjskih snaga.

Kragujevac centar Srbije

U Kragujevcu ste bar dva dana nedeljno?

– Imam utisak da, prema stepenu kojim se razvija, Kragujevac postaje maltene centar razvoja Srbije, ali nemam utisak da to u pravoj meri prate privatne investicije.

Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)