Datum:

20.11.2011. 23:00

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 10649 pregleda

U glavnom gradu, kako pokazuje statistika beogradske policije, dnevno “nestanu” u proseku četiri vozila. Automobili su stalno na meti lopova, dok su im leti “interesantniji” motocikli, pre svega skuteri, kojih je sve više u gradu, ali koji su sve češće i plen.

Borislav Kovačević, šef Odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima u Beogradskoj policiji, kaže da su lopovi, iz dana u dan, sve oprezniji, obrazovaniji, sposobniji, poznaju tehniku, te koriste sve ono što može da im olakša “posao”.

– Ni jedna zaštita na automobilu nije stopostotna – tvrdi Kovačević. – Kako tržište izbaci nešto novo, tako se i lopovi dodatno informišu i trude da “provale” novitet. Na žalost, to im uglavnom polazi za rukom, osim sa “zederovim” ključem koji ima pet kombinacija, te do sada, vozila koja imaju takav ključ, nisu ni jedanput ukrali. Pitanje je, međutim, dokle će to biti tako…

Naš sagovornik, ipak, ističe da se u prestonici, čak u 70 odsto slučajeva, automobili kradu prostim alatom, šrafcigerom, “lomačem” ili spajanjem žica.

– U Beogradu, koji ima oko 450 hiljada registrovanih vozila, najviše se kradu “folksvagenova” i “zastavina”, koja čine čak dve trećine ukupno ukradenih automobila u gradu, a na trećem mestu su “renoi” – objašnjava Kovačević. – Najrizičnije opštine su Novi Beograd, Voždovac i Čukarica, a od prigradskih Obrenovac i Lazarevac. Važna je blizina autoputeva, iznajmljene garaže u kojima se ukradena vozila rastavljaju, prepravljaju brojevi šasija, tu je i više javnih parkirališta, manja frekventnost saobraćaja…

Uslovno rečeno, naglašava naš sagovornik, najsigurnije opštine u gradu su Vračar, Savski venac i Rakovica, u kojima lopovi najmanje kradu vozila, ali ne zbog toga što im nisu “interesantna”, već zato što je zbog specifičnosti ulica u tim delovima grada, gustog saobraćaja i veće kontrole, takva vozila teže izvesti, nego u drugim krajevima prestonice.

Lopovi, kako navodi Borislav Kovačević, po pravilu, najmanje kradu u kraju u kojem žive. Radije to čine na tuđoj teritoriji. Starija vozila, takozvani “rariteti” nisu im baš naročito interesantni, te su ređe na njihovoj meti, jer delovi starih “buba” ili “pežoa” osim kolekcionara, malo koga zanimaju.

– Policija je tokom prošle godine razbila dosta organizovanih kriminalnih grupa koje su se bavile krađom i preprodajom automobila ili njihovih delova. Sada to, uglavnom, rade pojedinci. Oni bolje organizovani i upućeni u ovu vrstu “posla”, kradu skuplja i bolja vozila. Imaju razrađene šeme i ljude, počev od “tipera”, neposrednog izvršioca – lopova, pomagača u iznajmljenim garažama, vozača, flasifikatora dokumenata ili šasija, prvog kupca koji je uvek upoznat sa poreklom vozila, ali ne i krajnjeg koji nema pojma šta sve može da pazari – kaže Kovačević.

Vozila u Beogradu kradu i narkomani, ali oni uglavnom “rade” domaća, poput “zastavinih”, koja koriste ili za izvršenje nekog drugog dela, poput krađe ili razbojništva. Kradu i da bi rastavili auto na delove u nekoj “divljoj” radionici i na njima zaradili stotinak evra, za drogu.

Maloletnici pak, kradu automobile kako bi se “pokazali” u društvu i malo provozali po gradu, a onda ukradeni automobil kada potroše gorivo prosto, napuste. Najmlađi kradljivac vozila u gradu, kako beleži beogradska policija, je jedan osmogodišnjak, koji je “slab” na “renoova” vozila, i u kojima obožava da se vozi!

Sve češće, na meti lopova su i “atipična” vozila, japanskih, kineskih ili koreanskih proizvođača:

– Dosetljivi kradljivci koriste situaciju i neznanje vlasnika, te dok oni, u obližnjim kafićima čekaju da im se opere automobil u perionici u kojem su uglavnom i sva dokumenta, ovi drugi uzimaju njihov ključ od auta, kopiraju ga, pročitaju adresu i posle nekoliko dana, šalju ekipu, koja najnormalnije otključa vrata i nestane. Apelujem na sve vozače da nikada svoja vozila ne ostavljaju nikome na poverenje, kako ne bi došli u situaciju da, posle nekoliko dana, budu žrtve automafijaša.

Prema rečima Borislava Kovačevića, ukradena vozila jače kubikaže iz Beograda, svoja tržišta nalaze na Bliskom istoku, na Kosovu, u Crnoj Gori, Bosni, Hrvatskoj i zemljama bivše SSSR, dok ona domaće proizvodnje, najviše završe u delovima.

“Natrkači”

Borislav Kovačević upozorava vlasnike vozila da, ukoliko ikada budu pokradeni, obavezno prijave krađu policiji. Ne treba da se oglašavaju, nude nagrade i pristaju na razne ponude da će dobiti nazad svoj automobil, ukoliko plate određenu sumu novca. Takođe, policija apeluje na vozače da ne ostavljaju ključeve u bravi automobila, dok na brzinu na trafici kupuju cigarete ili novine, jer ih iza nekog ugla, “vrebaju” lopovi “natrkači” koji za minut ulete u vozilo i s njim nestanu. Gastarbajterima pak, koji za Novu godinu, Božić, Uskrs, dolaze u Srbiju i Beograd, policija poručuje oprez, da u automobilima ne ostavljaju dokumenta, ključeve, raznu robu, naročito da se ne parkiraju na “otvorenom”, jer su direktna meta i plen lopovima.

Kazne

Kazne koje Krivični zakonik Srbije propisuje za “neovlašćeno korišćenje tuđeg vozila” su, kako kažu u policiji, “žalosno niske” – do tri godine zatvora ili novčane. Kada je delo učinjeno provaljivanjem ili pretnjom, one su od šest meseci do pet godina zatvora. Ukoliko neko drugome oduzme neovlašćeno vozilo u nameri da sebi pribavi imovinsku korst, Zakon kaže da će se kazniti zatvorom do dve godine.

Statistika

U Beogradskoj policiji navode da je, 2011. u odnosu na prethodne godine, broj ukradenih vozila smanjen od 15 do 20 odsto. Statistika kaže da je 2010. ukupno ukradenih vozila bilo 1.468, godinu dana ranije bilo ih je 1.861, 2008. – 2301 i 2007. godine čak 2625. Ove godine, zaključno sa 31. oktobrom, u prestonici je zabeležena krađa 1269 vozila, među kojima je 54 motocikala, što je u proseku 4,17 dnevno.

Autor: J. D. Ljutić, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)