Datum:

30.07.2011. 2:52

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

1 komentara 7850 pregleda

Umesto u naftaricama lož ulje se sve više troši u automobilima, a država za svaki takav litar izgubi na akcizama 37 dinara.

Vozači koji ovih dana u svoje rezervoare sipaju dizel D2 možda i ne znaju da su zapravo natočili lož „ekstra lako” ulje evropskog kvaliteta, koje se, osim po crvenoj boji, ni po čemu ne razlikuje od dizela. Osim što krše zakon, jer je lož ulje po svim propisima namenjeno isključivo za grejanje, prodavci na pumpama na ovaj način zakidaju državi akcize od oko 37 dinara po litru dizela, budući da akciza na lož ne postoji.

Vozači na pumpama plaćaju lož ulje kao da je dizel D2 – oko 120 do 125 dinara po litru u zavisnosti od mesta. Ova ujdurma dobro dođe i uvoznicima za dobru zaradu, jer za sada nema nikakve kontrole.

Prvi znak da se na tržištu dizela D2 nešto čudno dešava bio je osetan pad prometa i to u vreme žetve kada se najviše troši, potvrđuju u Udruženju naftnih kompanija Srbije. Nije trebalo puno vremena da se dozna pravi razlog – povećan uvoz lož ulja, koji je od početka godine na slobodnom režimu uvoza. Do otvaranja naftnog tržišta Srbije uvoz lož ulja bio je zabranjen, pa je nemoguće uporediti da li je promet povećan u odnosu na prošlu godinu.

Upravo zbog ovog poremećaja i nelojalne konkurencije udruženje je zatražilo od Ministarstva trgovine da nešto preuzme. Odgovor, kažu, još čekaju.

Ljubinko Savić, samostalni savetnik u Privrednoj komori Srbije, potvrđuje za „Politiku” da je upoznat sa celom pričom, dodajući da je u poslednja tri meseca u Srbiju uvezeno oko 2.000 tona lož ulja (dva miliona litara), te da se taj nešto veći uvoz poklapa sa trenutkom izjednačavanja akciza na domaći i uvozni evrodizel.

On kaže da pravilnikom nije zabranjen uvoz lož ulja „l” kao što je slučaj sa dizelom D2, što su oni koji se dugo bave ovim poslom iskoristili da ga slobodno uvoze i na pumpama toče kao pogonsko gorivo, odnosno D2, a da pri tom ne plaćaju akcizu.

Kako bi se stalno na put daljoj zameni lož ulja za dizel ubuduće bi moralo da se povede računa o tome gde završavaju uvezene količine lož ulja. Tim pre što je ranije postojalo pravilo da kupac mora da dostavi potvrdu da će lož ulje biti korišćeno za naftarice, odnosno za grejanje. Danas toga više nema, podseća Savić i naglašava da lož ulje, isključivo mora da se koristi za proizvodnju toplotne energije, odnosno za grejanje, a nikako kao pogonsko gorivo.

Upitan kako vozači na pumpama mogu da primete da su obmanuti i da plaćaju robu koja je mnogo jeftinija od one po kojoj ga toče, (bar za iznos akciza od 37 dinara), Savić kaže, da je to moguće učiniti ukoliko se lož ulje sipa u kanistre, pa se prepozna po crvenoj boji. Dizel je inače žut. On kaže da bez zajedničke akcije tržišne inspekcije, Uprave carina i Ministarstva finansija ne treba očekivati da će ovaj problem biti rešen, već naprotiv, postati mnogo ozbiljniji.

Nelojalna konkurencija će dodatno pogoditi one koji stvarno prodaju D2, a država će zbog daljeg pada prometa dizela shvatiti da ima manjak u budžetu za iznos akcize. To su više nego dovoljni razlozi da se ovoj pojavi stane na put, dok je još vreme, apeluje Savić.

Autor: Jasna Petrović/Izvor: Politika

1 komentar
  1. jelisa

    Pa znate sta ja, bih ložu uvek sipao jer je bolja od D2 , manje se trosi a svaki mehanicar ce vam reci da za dizel motore koji su napravljeni da “trose” D2 loža je najbolja jer tim motorima treba sto masnija nafta da ih maže…… inace ja sipam D2 i uvek kad imam sansu da kupim ložu je uzimam po ceni od 70 din/l , a sipao sam u auto i bio-dizel koji pravi prijatelj kod sebe kuci i mogu vam reci da nema nikakve stete……. Da napomenem da mi je jedan auto presao preko 450000 km a drugi 365000 ….. Ali ja licno nisam primetio da se na pumpi sipa loža….. Ako se sipa onda je to kradja jer bi svaki normalan covek je placao 70 din/l

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)