Datum:

25.03.2012. 11:15

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 4649 pregleda

Bilo je samo pitanje dana kada će vlada, kao manjinski vlasnik, zatražiti od NIS-a da vrati cene derivata.

Dušan Petrović, ministar poljoprivrede, obradovao je pre dva dana vozače najavivši da su NIS-ove cene evro premijuma BMB od 95 oktana i dizela D2 vraćene na one koje su važile početkom nedelje, kada se benzin prodavao ispod 151 dinar za litar, a dizel za 141 dinar.

Još je lepše što ministar očekuje, kako je rekao da bi cena goriva kod NIS-a u narednom periodu mogla da se ustali, jer ne postoji nijedan ozbiljan razlog za destabilazaciju cena,te da zato najverovatnije neće biti novih poskupljenja. Već, da i ako bude promena, da bi gorivo moglo da pojeftini.

Ko je zapravo doneo odluku o vraćanju cena derivata i to samo 12 sati posle odluke NIS-a da za poslednjih mesec dana šesti put poveća cenu? Vlada kao manjinski vlasnik u NIS-u ili ruski gazda?

Bora Tatić, predsednik Udruženja benzinskih stanica Srbije, kaže za „Politiku” da je logično što su cene NIS-ovog goriva vraćene na pređašnje stanje, jer nije bilo nikakvog razloga da benzin i dizel u utorak poskupe. Baš kao što nije bilo potrebe ni pre sedam dana da NIS poveća cene, jer su i tada parametri koji utiču na cenu bili nepromenjeni.

– Kurs evra je tih dana bio stabilan, cena nafte je mirovala, Dunav je plovan celom dužinom. Dakle, NIS nije imao ni dodatne troškove uvoza, ali je povećao i veleprodajnu i maloprodajnu cenu goriva – kaže Tatić.

Upitan šta je lek, ako se već stalno pominje da je otvoreno tržište najbolji regulator cena, Tatić kaže da je jedno od rešenja da postoji lojalna konkurencija. Da se između ostalog izmeni pravilnik o minimumu tehničkih uslova za skladištenje derivata kojim se broj od oko 250 uvoznika sveo na 10 do 15. Upravo je na ovaj način ugušena konkurencija, jer će 200 malih pumpi ubuduće morati da se snabdeva kod najvećeg koji diktira cenu, objašnjava on.

Tatić kaže da ne treba prenebregnuti ni činjenicu o milion tona domaće sirove nafte koju NIS prerađuje u rafinerijama, gde, dakle, uštedi na kupovini tih količina. Upravo bi tu moglo biti dovoljno prostora da se cena goriva na domaćim pumpama snizi i kada cena sirove nafte raste.

– Srbija nema ni cenovnu, ni energetsku politiku, tako da nema ni pravog repera na osnovu kog utvrđuje koliko će koštati gorivo na pumpama. Zato se i dešava da NIS podiže cena, a resorni ministar je vraća na staro – kaže prof. dr Zorana Miilanović, predsednik Saveta za energetiku i rudarstvo u SNS-u.

– Zbog toga ispaštaju privreda i građani, a sve više vozača ponovo odlazi u RS da toči gorivo, jer je tamo jeftinije. Gorivo bi u ovim vanrednim okolnostima kada cena sirove nafte stalno raste, moglo biti jeftinije i da postoje obavezne rezerve goriva za 90 dana, kako nalažu i evropski propisi, ali Srbija ni to nema – kategorična je Milanović.

Upućeni u naftne prilike kažu da vraćanjem cena evropremijuma NIS nije ništa veliko učinio za vozače, jer se ovaj derivat minimalno troši u Srbiji. Ovaj izvor kaže da se moglo očekivati da će vlada kao manjinski vlasnik NIS-a tražiti od menadžmenta da vrati cene na staro, jer im je javnim konkursom za snabdevanje D2 po regresiranim cenama izašla maksimalno u susret dajući NIS-u ekskluzivno pravo da sam isporuči 80 miliona litara ovog goriva seljacima.
S druge strane nije realno očekivati od NIS-a da se odrekne svog prihoda od eksploatacije domaće nafte, jer je Srbija ta koja je ugovorom s Rusima odrekla prava na to prirodno bogatstvo, umesto da sada sama naplaćuje rudnu rentu NIS-u i tako puni budžet.

S druge strane, da država hoće, mogla bi i pored svega ovoga da se odrekne svojih prihoda u budžet po osnovu PDV-a na gorivo i snizi cenu u maloprodaji u proseku za oko dva dinara. Jer, ako se uzme, kaže ovaj izvor, da je za poslednjih mesec dana evro dizel poskupeo za osam dinara, država je samo po tom osnovu prihodovala u budžet dva dinara po svakom litru više od planiranog i tako povećala svoje prihode.

Autor: Jasna Petrović, Izvor: Politika

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)