Datum:

10.05.2012. 10:02

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

1 komentara 10770 pregleda

Vozače na srpskim putevima dočekao je još jedan novi saobraćajni propis. Od 4. maja svi vlasnici automobila moraće da obrate pažnju na ispravnost dečjih sedišta, stepen zatamnjenosti stakala i pozicije volana u svom četvorotočkašu. Takođe, prema poslednjem tumačenju predstavnika vlasti, zimske gume biće obavezne samo kada padne sneg.

Deca

Ove izmene uneo je Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, koji je stupio na snagu 4. maja. Najvažnija odredba u ovom pravilniku sa 126 članova je regulisanje načina na koji se prevoze mala deca u automobilima. Ona se odnosi na ispravnost, kvalitet i postavljanje dečjih sedišta.

– Nema tu nikakve misterije iako su razni komentari ovog pravilnika uneli izvesnu zabunu. Naime, sedišta za decu moraju da imaju sertifikat koji dokazuje da su atestirana – kaže za „Novosti“ Damir Okanović, direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja. – To je onaj sertifikat koji već postavlja proizvođač sedišta. On mora da bude po standardu ECE 44/03 i ECE 44/04. Ukoliko ovog sertifikata nema znači da sedišta nisu bezbedna, odnosno nisu po važećim standardima. Važno je napomenuti da nije moguće nikakvo naknadno atestiranje.

Stakla

Sa novim propisom odzvonilo je i zatamnjivanju stakala na automobilima po želji vlasnika. Prednje vetrobransko staklo više ne sme da bude naknadno tonirano jer će, u suprotnom, vozilo biti tehnički neispravno. Bočna stakla za vozača i suvozača mogu da budu zatamnjena do 30 odsto, ali moraju da imaju odgovarajuće ateste. To podrazumeva i da stepen refleksije stakala na vozilu ne sme da prelazi 15 odsto, kako ne bi zaslepljivala druge vozače. Ostala stakla nemaju limit kada je reč o zatamnjenju.

Mi smo uspeli da pronađemo dva mesta gde je moguće dobiti atest da ste „crni po propisu“. To su CMV AMSS (Centar za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije) i mašinski fakultet. To zadovoljstvo staje ne malih 2.400 dinara. Sve ovo, naravno, ne važi za vozila državnih organa.

Volan

Jedna od izmena u ovom pravilniku, koji je potpisao ministar za infrastrukturu Srbije Milutin Mrkonjić, nije po volji stručnjaka iz Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja.

Naime, na vozilima s volanom na desnoj strani, koja se najkasnije prvi put registruju do 30. juna 2012. godine, neće morati da se menja pozicija upravljača. To znači da i oni koji u naredna dva meseca uvezu i registruju automobil s volanom na desnoj strani neće morati da ga prebacuju. Uvoz tih automobila biće moguć i kasnije, ali će vlasnici da bi ih registrovali volan morati da prebace na levu stranu.

– Mislim da dozvoljavanje upotrebe volana na desnoj strani nije dobra po bezbednost – smatra Okanović. – Ali, s druge strane imali smo i slučajeve da priučeni majstori prebacuju volan sa jedne na drugu stranu, što je još i gore. Mislim da ovo u svakom slučaju nije dobro rešenje.

Gume

Dosta zabune izazvala su i razna tumačenja zvaničnika propisa o zimskim gumama. Međutim, iako on nije menjan u odnosu na prethodni pravilnik, kako stvari stoje, izjava jednog od ljudi koji su odlučivali o ovom članu, da „nije obavezno imati zimske točkove zimi, ako je vreme lepo“, u suštini je tačna. U praksi to znači da ako od 1. novembra do 1. aprila ne padne sneg, nema potrebe za stavljanje zimskih pneumatika.

Sa druge strane, ako u tom periodu bude padavina, srpski vozači će umesto dosadašnje dve, morati da pazare sve četiri zimske gume!

Poštovanje pravila kontrolisaće saobraćajni policajci, koji će imati pravo da vozilo upute na kontrolni tehnički pregled. Troškove pregleda u slučaju da je utvrđeno da je vozilo neispravno snosi vlasnik ili korisnik vozila. U slučaju da je utvrđeno da je automobil ispravan, troškove snosi organ čiji je službenik naložio kontrolni tehnički pregled. n

Obavezan ABS

Mnogo naših čitalaca je tražilo odgovor na pitanje da li je stvarno obavezno da sva vozila koja su registrovana posle 1. marta 2011. godine imaju ABS sistem (sistem protiv proklizavanja točkova).

Jeste, ali samo serijski proizvedena vozila vrsta M2, M3, N2,N3, 03, O4! Dakle, proučite tabelu vrsta vozila koju objavljujemo u današnjem „Auto dodatku“…

* Vrsta M2 – laki autobus je vozilo vrste M sa više od devet sedišta uključujući i sedište za vozača čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 5 tona i koja mogu imati mesta za stajanje.

* Vrsta M3 – teški autobus, vozilo sa istim karakteristikama kao i M2, ali čija masa prelazi 5 tona.

* Vrsta N2 – srednje teretno vozilo, vozilo vrste N koje ima najveću dozvoljenu masu koja prelazi 3,5 t, ali koja ne prelazi 12 t.

* Vrsta N3 – teško teretno vozilo, vozilo vrste N koje ima najveću dozvoljenu masu koja prelazi 12 t.

* Vrsta O3 – srednje priključno vozilo je priključno vozilo čija najveća dozvoljena masa prelazi 3,5 t, ali ne preko 10 t.

* Vrsta O4 – veliko priključno vozilo je priključno vozilo čija najveća dozvoljena masa prelazi 10 t.

Autor: Ekipa ”Novosti
1 komentar
  1. djura

    Da je novinar koji je pisao clanak bio upucen u prethodne uredbe, video bi da je ova mnogo slobodnija po pitanju zatamnjivanja stakala, jer dosada, takodje nije smela sofersajbna, nimalo, a sva ostala stakla maksimalno 25%, a sada u liniji vozaca 30%, a ostala bez ogranicenja(100%).

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)