Datum:

17.03.2012. 23:44

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 16200 pregleda

Gas je spas! Vozači u Srbiji, ponovo, slamku spasa posle ozbiljnog poskupljenja goriva pokušavaju da nađu u ugradnji uređaja za tečni naftni gas (TNG) popularni „plin“ odnosno auto-gas.

Kao pre nekoliko godina, opet se formiraju liste čekanja kod majstora koji ugrađuju ove uređaje. Zakazuje sa unapred!

– Navalili – kaže majstor Ivan Todorović iz „AC Rašić“. – Jeste da je i plin poskupeo, procentualno čak više nego benzin ili dizel, ali opet, uštedi se. I do 50 odsto.

Ispred servisa pet-šest automobila. Vlasnici strpljivo čekaju na red. Kažu, dogorelo je do nokata, pa ako su i imali možda neke predrasude, enormno visoke cene goriva su ih naterale da se odluče da „teraju na plin“.

– Imam „škodu oktaviju 1,6“ benzinac, ali sam se odlučio za ugradnju TNG uređaja jer mesečno prelazim po 1.300 km u proseku, pa će mi se investicija od 620 evra za ugradnju i 50 evra za atest, brzo isplatiti – tvrdi za „Novosti“ Darko Popović iz Beograda.

Ugradnja najmodernijih italijanskih „plinskih“ uređaja košta od 250 evra za starije tipove vozila poput „juga“, do 1.000 evra pa i nešto više za snažne „džipove“. Ugradnja uređaja za prosečan automobil, sa četiri cilindra, poput „punta“ na primer, košta u ovom servisu oko 600 evra.

– Računica pokazuje da se i sa novim poskupljenjem auta-gasa, koji je dogurao na 80 dinara po litru, isplati na oko 10.000 pređenih kilometara – kaže Ivan Todorović iz „AC Rašić“.

On tvrdi da bi sve bilo i mnogo isplativije da je TNG u Srbiji kvalitetan kao u Evropi.

Po njemu, naši „šeici“ TNG koji je smeša propana i butana (čiji se odnos miksuje u zavisnosti od godišnjeg doba – temperature) tako „prekrste“ da u njemu uvek ima više jeftinijeg butana. Zato je, na primer, i zimi potrošnja znatno veća.

Vožnja na plin je, pored toga što je isplativija od vožnje na benzin ili dizel, korisna i za motor, jer, dokazano je, delovi agregata se manje habaju.

– Voziti na auto-gas je potpuno bezbedno. Ništa manje nego na benzin – tvrdi Goran Pešić vlasnik „GTA servisa“ – I ovi uređaji, najsavremeniji koje uvozimo, ne kvare se. Mi dajemo petogodišnju garanciju na sve uređaje koje mi ugradimo iako proizvođač daje dvogodišnju!

Pešić uz to izvodi računicu po kojoj se isplati ugraditi plin ukoliko auto mesečno prelazi više od 700-800 kilometara.

Zanimljivo je da se kod nas retko ugrađuju plinski uređaji u autobuse i kamione (u Italiji skoro svi autobusi idu „na gas“) iako se oni mogu „upariti“ i sa dizel motorom.

U Italiji je jako popularan i pogon na metan. Ovo gorivo je skoro duplo jeftinije od TNG, ali kod nas se vrlo malo koristi.

Skupi uređaji, teške boce koje ugrađujete u automobil, malo punionica u Srbiji, neki su od razloga zašto kao gorivo češće ne koristimo metan, kaže nam Goran Pešić.

Pa ipak, ako i TNG nastavi da „probija plafon“ kako reče jedan od vozača koji su čekali na ugradnju plina, sipaćemo ga samo u upaljače…

Ugrađuju i sportisti

Zanimljivo da se auto-gas koristi i u trkačkim automobilima.
– Već dve godine u britanskom BTCC šampionatu „ford“ sa pogonom na TNG je toliko nadmoćan da mora da ima specijalne restriktore koji ga usporavaju – kaže Ivan Todorović iz AC „Rašić“. Kod nas je, tvrdi on, nedavno došao čovek iz Italije sa moćnom „subaru imprekom“ da mu ugradimo TNG uređaj…

Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)