Datum:

24.02.2013. 11:44

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 3880 pregleda

Dve milijarde evra deviznog priliva u ovoj godini od očekivanog izvoza oko 160.000 vozila smanjiće deficit i povećati BDP.

Nedavna izjava ministra finansija i privrede Mlađana Dinkića da „u svetu raste potražnja za novim modelom „Fijatovog” automobila koji se proizvodi u Kragujevcu”, obradovala je javnost. A naročito nastavak: „Srbija će ove godine imati dve milijarde evra prihoda od prodaje novog ’fiće’”. Željni „boljeg života”, neki su, po onoj narodnoj „šta je babi milo…” protumačili da će od izvoza „Fijat automobila Srbija” (FAS) pripasti oko dve milijarde evra.

Ali, Dinkićeva izjava ima i nastavak. On je rekao: „Svaki peti dinar od izvoza Srbije poticaće iz ove fabrike.”

A to znači da je ministar finansija i ekonomije navedenu računicu izveo na osnovu očekivanja da će vrednost izvoza Srbije u 2013. godini, baš zahvaljujući izvozu „fijata 500L”, dostići oko 11 milijardi evra, za četvrtinu više od prošlogodišnjih 8,8 milijardi evra.

– Reč je o dve milijarde evra deviznog priliva u ovoj godini od očekivanog izvoza oko 160.000 vozila – objašnjava Aleksandar Ljubić, državni sekretar u Ministarstvu finansija i privrede. – Tako bi izvoz automobila iz nove fabrike u Kragujevcu u ovoj godini odlučujuće doprineo smanjivanju trgovinskog deficita zemlje. Pored toga, FAS će zaposlenima isplaćivati zarade, a državi će plaćati poreze i doprinose. A kako je udeo Srbije u ukupnom kapitalu FAS-a 33 odsto, ona u tom procentu može da računa i na ostvareni profit ove kompanije. Ali, o tome je još rano razmišljati.

Sada u FAS-u radi oko 1.600 ljudi, a po ugovoru sa našom državom već je trebalo da zaposli ukupno 2.500 radnika. Za svakog zaposlenog „Fijatu” iz državnog budžeta sleduje po 10.000 evra.

– „Fijat Srbija” je ispunio plan proizvodnje za 2012. godinu. Od njenog početka u septembru proizvedeno je 30.000 „fijata 500L.” Evropsko tržište je odlično prihvatilo novi model, prodavalo se desetak hiljada primeraka mesečno. Od oko 1,6 miliona automobila ovog segmenta, koliko će se na Starom kontinentu prodati u 2013, računa se da će 10 odsto biti kragujevačkih „velikih fića”. Pored toga, počeo je izvoz i u SAD, a od polovine godine startuje i proizvodnja drugog modela sa sedam sedišta – kaže Ljubić.

Naš sagovornik ističe da je korist od povratka „Fijata” u Kragujevac višestruka:

– Sada se u Srbiji proizvodi čak 80 odsto delova za „fijata 500L”. Uvoze se samo motor i menjač, koji čine 11 odsto vrednosti tog automobila. Automobilska industrija postaje ozbiljna grana u našoj zemlji, jer oko 150 svetskih kompanija danas ovde proizvode delove za automobile.

Doduše, primećujemo, prisustvo 150 proizvođača automobilskih delova još ne utiče na rast zaposlenosti?

– Treba nam još više investicija da se prvo zaustavi pad broja radnih mesta. „Fijat” već zapošljava oko 2.600 ljudi, a pravilo je u automobilskoj industriji da svakog zaposlenog u montaži vozila opslužuje još četiri do pet radnika u proizvodnji delova, snabdevanju i transportu – kaže Ljubić.

Kao dokaz navodi da samo četiri fabrike južnokorejske „Jure” zapošljavaju oko 5.000 ljudi. Ali, Srbiji je potreban još jedan proizvođač automobila.

Projektovani kapacitet „Fijatove” fabrike u Kragujevcu je 250.000 vozila, s tim da proizvodnja može biti i veća ukoliko potražnja za „velikim fićom” nadmaši očekivanja. U tom slučaju, može se desiti da vrednost ostvarenog izvoza nadmaši Dinkićeva očekivanja.

Ekonomisti su jednodušni u oceni da će doprinos FAS-a očekivanom ovogodišnjem rastu srpske ekonomije od 2,5 odsto biti veliki. Značajno je i to da se od oktobra 2012. na izvoznoj listi Srbije događa poželjna promena strukture srpskog izvoza. Od tada vrednost izvoza automobila nadmašuje tradicionalno najveće pojedinačne izvoznike, poljoprivredu, odnosno kukuruz. Ali, preokret se dogodio i na uvoznoj listi – uvoz auto-delova nadmašio je naftu i gas.

Autor: A. Mikavica, Izvor: Politika

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)